torsdag, januar 26, 2006

Livets mange forskjelligheter..

I det siste har jeg hatt en del tid til å tenke. Det har jo ikke vært skole de 2 siste mnd, så da har jeg hatt litt hjerne kapasitet til overs.. :) Og tankene har dreid seg en del rundt forskjellene mellom livet i Norge og Australia. Senest i går kveld når jeg satt å snakka med Sonja kom denne setningen (igjen) opp; "... men igjen; dette er jo Australia og logikk er ikke en selvfølge.." Denne setningen har en tendens til å dukke opp ganske så ofte. Det er så mange ting her som for oss absolutt ikke er logiske. For det første og mest åpenlyste; de kjører på venstre side av veien.. Noe så ulogisk! (Det var ihvertfall hva jeg tenkte i begynnelsen, men jeg regner med at når vi en dag ankommer Norge tenker jeg nok det samme om høyre kjøring..). Ellers så synes jeg de er ganske så ulogiske (eller kanskje lite smarte) når det gjelder værvarsel. En gang i August, ganske nyankommet, satt jeg å så på værvarselet. Der meldte de om 15 grader (pluss) og snøstorm... Jepp, snøstorm! Stakkars mennesker, de vet jo ikke en gang hva snø er:) Men logisk nok; snøstormen kom ikke..
Ellers så koster vann masse mer enn brus. En 2 liter cola kosta, i overigår, $1,65 (x5 til kroner), mens en 0,5 liter vann koster $2,50.. Ganske så ulogisk om man er fra Norge, men her er vann nesten hellig.. Stakkars mennesker de holder jo på å gå tom for vann hele tiden. Om Quensland ikke får regn før vinteren (norsk sommer) regner de med å gå tom for drikkevann.. Ganske krise.. De skulle bare tatt seg en tur til Bergen alle mann:)
Og om man har lyst til å pante flaskene man har kjøpt, da må man flylle opp bilen og reise til en annen stat.. Ja for i NSW, hvor vi bor, panter man ikke flasker.. Miljøvennelig:)
Ellers kan du få avslag i prisen om du går på kino og er student, men ikke på tog og buss.. Nei da må du være Australsk resident.. Og for å bli det må du først bo 2 år i landet, så er det greit. Logisk!
Og som jeg nevnte et par setninger over er jo vinter og sommer snudd oppned. Vi er straks ferdige med sommer ferien vår, og skal begynne på skolen igjenn i neste uke (siste dag av januar).
Andre merkelige fenomen er at de forkorter alt. Når du hilser på noen og sier navnet ditt så kan de spørre; "men hva blir du kallt da?" Irene, svarer jeg. Men nei da, man finner på andre navn å kalle folk,alltid! Eller man legger på en i på slutten.. Lærern min kaller men for Skaugi, akkurat som om det skulle være noe lettere å si enn Skaug.. Ulogisk!
Ja da, men de har noen fine ting de gjør her å, som jeg nok kommer til å savne (når jeg en vakker dag ankommer moderlandet). Hvis du skal kjøpe noe sier man ikke " Jeg skal ha en Big mack med Cola," Nei, nei man er mye høfligere enn som så. Man sier alltid " May I have.." på Norsk ; " Kan jeg få en Big mack med Cola?"
Men det er vel disse ulogiske forskjellene som gjør det så spennende å reise og se hva verden har å by på!! Du burde ta deg en tur Down Under, det er vakkert her!
Kanskje vi ses? Hilsen en tenkende Irene:)

1 kommentar:

Anonym sa...

Ja ja Irene. du er nok en liten filosof og. ikke så logisk kanskje, men lell.
artig lite stykke. kanskje du har slått inn på feil yrke. kanskje du skulle satset på dikteryrket????
Ikke vet jeg.
Koselig på morrakvisten i hvert fall.
Venter spent på neste innlegg.